Poland and Polish Discussion Group and Forum

Welcome to the original English language Poland and Polish discussion group board. This message forum is a place where English-speaking Poles, foreigners (expats) living in Poland, and anyone with a genuine interest in Poland can discuss and read the views of others concerning Poland. Subjects include: Polish news and current affairs; Life in Poland; politics; genealogy research; Polish culture and history; advice and tips on visiting Poland; Polish property and investment issues. The aim of our group is to increase awareness of wonderful Poland using the English language and allow and foster the honest debate and exchange of opinions on anything vaguely related to Poland and Polish - positive, negative and/or neutral! To state the obvious: all opinions and views expressed on this site are solely those of their respective authors and are not necessarily those of anyone else! Messages consisting of ads will be deleted.

Links:  Poland Directory; Polish Language Forum; Factbook Poland; Photographs of Poland; Polish TranslationA Town in Poland; Map

Poland and Polish Discussion Group and Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
March sickness

Loads of people are coming down with coughs and snuffles - and I'm one of them. My pet theory is that the body doesn't function well when Vitamin D levels are at their lowest in the year (due to the lack of sunshine).
The pancreas especially is proven to be highly dependent on sunshine - pancreatic cancer rates correlate greatly with climate, which is why the UK does so badly.

Other people have other theories:
Ochrona na medal
Najwięcej osób choruje na grypę nie w styczniu lub lutym, ale w marcu. Wiosną bowiem często wpadamy w "dołek odpornościowy". Na szczęście można go uniknąć.

Wiadomo, że odporność w dużym stopniu zależy od naszych genów. Jednakże duże znaczenie mają także dieta i tryb życia, które mogą wzmocnić siły obronne organizmu. Dodatkowym dla niego wsparciem są preparaty z apteki - z witaminami, minerałami, probiotykami i olejem z wątroby rekina.

Hartowanie

Przede wszystkim uczy organizm przystosowywania się do nagłych zmian temperatury (czyli usprawnia mechanizm termoregulacji), a te na przedwiośniu są dość znaczne. Metod hartowania jest dużo, ale teraz trzeba wybierać te, które dla osłabionego organizmu nie skończą się infekcją. Bezpieczny jest np. naprzemienny zimny i ciepły prysznic. Wzdrygasz się na samą myśl o zimnym strumieniu na plecach? Napełnij wannę zimną wodą tak, by sięgała połowy łydek. Drepcz w niej przez minutę, następnie wytrzyj nogi i włóż na stopy ciepłe skarpetki. Możesz też wybrać inny sposób hartowania organizmu. Po ciepłej kąpieli nacieraj ciało ręcznikiem zmoczonym w zimnej wodzie.

Witaminy na talerzu

Jednym z najlepszych sposobów na wzmocnienie odporności jest jadanie dużej ilości warzyw i owoców. Obfitują w witaminy (np. C, A, z grupy B), które mają istotne znaczenie dla sprawnej pracy układu immunologicznego. Jednak warto pamiętać, że wiosną warzywa i owoce z jesiennych zbiorów utraciły wiele cennych składników odżywczych, a nowalijki niewiele ich zawierają. W związku z tym włącz do codziennego jadłospisu mrożone warzywa, najlepiej ugotowane na parze, by straty witamin były jak najmniejsze. Dodawaj do potraw kiełki, które są prawdziwą skarbnicą nie tylko witamin, ale i różnych minerałów. Trzy spośród nich mają szczególnie duże znaczenie dla odporności. Są to cynk, selen i żelazo. Ten pierwszy ma wpływ na ilość i aktywność komórek układu odpornościowego, zwłaszcza limfocytów T. Selen natomiast wzmacnia ochronę komórek przed uszkadzającymi je wolnymi rodnikami oraz wspiera pracę układu immunologicznego, zwiększając np. produkcję przeciwciał i limfocytów T. Ważne jest również żelazo. Bez niego komórkom brak energii i tlenu, co osłabia odporność.

Ruch na dworze

Pobudza układ odpornościowy do produkcji białych krwinek, uczy ciało do przystosowania się do zmiany temperatur. Nie stroń więc od spaceru lub energicznego marszu (daje lepsze efekty) nawet w chłodne dni. Jeśli świeci słońce, z ruchu na świeżym powietrzu będziesz miała dodatkową korzyść. Otrzymasz niezbędną dawkę witaminy D.

Cenne ziółka

Wiosennym przeziębieniom mogą zapobiec miąższ i sok aloesowy, które zawierają lektyny zwiększające zdolność układu odpornościowego do rozpoznawania i niszczenia mikrobów. Jednak aloes z twojej doniczki nie musi być lekiem. Niewiele jego odmian ma znaczenie w medycynie. Dlatego bezpieczniej jest sięgnąć po preparaty aloesowe. Postaw także na leki zawierające wyciąg z jeżówki i korzenia żeń-szenia. Rośliny te wspierają pracę układu immunologicznego.